Shubh Holy!

8 maart 2015 - Paramaribo, Suriname

Hallo,

Gisteren was het dan zover, Phagwa! Dit is een feest wat door de Hindoestaanse bevolking wordt gevierd. Hier in Suriname wordt het door heel veel verschillende bevolkingsgroepen gevierd. Rond 1 uur gingen we naar de familie tegenover ons huis. We waren uitgenodigd om daar te komen eten. We kregen lekker hapjes en warm eten. Om 1 uur had de familie afgesproken met een Hindoestaanse groep heren die kwamen zingen. Dit waren kennissen en familie van onze overburen. Helaas werd dit half 4 (typisch Surinaams). Omdat het nog wel even duurde voordat de kennissen van de familie langs kwamen ging de familie ons al onder de poeder gooien, wat een feest! We hadden alle kleuren van de regenboog en dit zal alleen nog maar erger gaan worden. Toen ze arriveerde moesten we met z'n alle op de grond gaan zitten om muziek te maken en te zingen. We snapte niks van de liedjes met gelukkig werd er afgesloten met 'zagen zagen wiede wiede wagen'. Nadat we door de gehele familie waren onder gekladderd gingen we opweg naar het centrum. Onderweg werden we al verschillende keren aangekeken. Het is ook wat 6 Nederlandse meiden op de fiets in alle kleuren van de regenboog. Aangekomen in het centrum zijn we eerst in de palmentuin gegaan waar we heel veel Nederlandse jongeren tegen kwamen. Na een tijdje in de Palmentuin te zijn geweest zijn we naar het Onafhankelijkheidsplein gegaan. Hier kwam dj Chuckie, onwijs leuk en gezellig was dit met de meiden! We hebben gezellig dansje gedaan en onwijs genoten. Het was alleen jammer dat het ging regen waardoor heel de poeder uitgelopen was en het net leek of we in de modder hadden liggen rollen. Aangekomen thuis was het een heel karwei om al de poeder eraf te krijgen. Mijn kleding kon ik weggooien en die poeder is niet uit mijn haar te krijgen. Ik heb op dit moment nog steeds rood, roze en blauw haar. Hopelijk gaat het er vanzelf uit!

Vandaag zijn we 5 weken in Suriname, volgende week zijn we alweer op de helft. Als het goed is gaan we dan een leuke trip doen! Het weer is op dit moment niet echt ideaal. Het regent heel veel op dit moment waardoor je niet altijd leuke dingen kunt gaan ondernemen. Op je vrije dag zwemmen zit er dan ook niet in maar hopelijk wordt het binnenkort weer mooi weer.

De zonnige & regenachtige groetjes vanuit Paramaribo!

1. Petra Tieman:
    12 maart 2015
    Hoi Elisa,
    Leuk om je verhalen te lezen. Ja feesten kunnen de Hindoestanen wel, leuk dat je zo genoten hebt. Succes deze week en de groetjes aan de familie!
  2. Nicolet:
    13 maart 2015
    hahhaha, leuke ervaringen Elisa ...soort van "ontgroenen" door de bevolking , maar dan met rood, roze en blauw ! alweer bijna op de helft , gaat snel zeg ! Meis , heb het góed ! Groetjes, Nicolet