Slapen in hangmaten en bezoek van brulapen!

15 april 2015 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal,

Helaas zit de tijd van vrije dagen er weer bijna op en moet ik donderdag weer aan het werk. Maar we hebben leuke dingen kunnen doen!

Afgelopen woensdag zijn we in de middag vertrokken naar Overbrigde. Dit is een resort ongeveer 1,5 uur rijden van de stad. We zijn samen met een Nederlandse collega van stage hier naartoe gegaan. Aangekomen bij onze hut waar we die nacht zouden verblijven hebben we als eerst onze hangmatten opgehangen. We hingen gezellig bij elkaar. Nadat we onze hangmatten hadden opgehangen vertrokken we naar het restaurant. Hier hebben we heerlijke kipsate gegeten! De rest van de avond hebben we lekker bij ons hutje gezeten. Genoten van de heerlijke natuur waar we in verbleven. We hadden ook gezelschap van verschillende dieren. Zo hebben we er veel salamanders gezien of hoe wij ze noemen 'joopies'. Op een gegeven moment hadden hun ook wel dorst gekregen en dronken ze uit ons glas mee, haha! Na enige tijd kregen we ook bezoek van vleermuizen. Deze kropen boven in de hut waar ze de hele nacht hebben gezeten. Nadat we ons klaar hadden gemaakt voor de nacht, met de wc-rol onder de arm naar de wc. Ja het is net een camping gingen we in onze hangmatten liggen. Van onze collega hadden we al gehoord dat er brulapen voorkwamen en dat ze s'avonds goed kon horen. En of we dit gehoord hebben. In het begin hoorde we ze aan de andere kant van de rivier. Dit was nog zacht. Maar daarna begonnen de brulapen in het stuk bos dicht bij de hut te brullen. Wat een geluid kunnen die beesten maken zeg! Je zou dan denken dat er heel veel in de bomen zitten maar waarschijnlijk zijn het er maar 2 of 3 geweest. Ik heb niet heel goed kunnen slapen in de hangmat. Het is toch wel erg wennen en je kan eigenlijk niet zo goed draaien. Maar het uitzicht wat de volgende ochtend hadden maakte alles goed! We werden wakker tijdens de zonsopgang en keken zo over de Suriname rivier heen. Heel mooi om te zien! We hebben die dag lekker rustig aan gedaan, gezwommen in de rivier en lekker in de zon gelegen. Nadat we alles weer hadden ingepakt zijn we weer terug vertrokken naar de stad. Helaas moesten we een heel stuk omrijden door de 'ghetto'.  Dit was omdat er een heel groot deel van de stad was afgezet voor activiteiten in de stad. Wat heb ik daar m'n ogen uitgekeken. Maar na 1 uur door de stad heen rijden waren we eindelijk thuis!

Ook was de afgelopen dagen de wandel vierdaagse in Suriname. Dit gaat er alleen wel wat anders aan toe dan in Nederland. De mensen hebben de mooiste creaties aan van kleding en lopen bij de gehele tocht te zingen. Hele gedeeltes van de stad worden afgezet en iedereen komt hier dan ook op af. Eigenlijk is het een groot feest onder de bevolking! We hebben ook Nederlandse toeristen tussen de grote loopgroepen zien lopen, altijd leuk om deze mensen dan te zien!

Gisteren zijn we bij iemand van de familie geweest om roti te leren maken. Het was heel leuk en leerzaam en nu kan ik hopelijk ook roti thuis maken. Maar het zal wel goed oefenen worden want het is nog best ingewikkeld om te maken. Maar ze zeggen oefening baart kunst!

Morgen gaan we waarschijnlijk de kathedraal van Suriname bezoeken. Hopelijk is 3 maal scheepsrecht. We hebben het namelijk al een paar keer eerder geprobeerd maar toen was de kerk dicht of het kwam met bakken uit de lucht waardoor we zeik nat aan zouden komen op ons fietsje.

Vanaf donderdag gaan we weer aan het werk en maandag is alweer onze laatste dienst op onze stage. Wat is de tijd toch snel gegaan hier in Suriname. Dan hebben we nog een weekje om van Suriname te genieten en de laatste leuke dingen te doen!

Liefs uit Suriname!

1. Mary:
    16 april 2015
    wat een heerlijk verhaal, leuk!
  2. Petra Tieman:
    20 april 2015
    Wat een belevenis bij Overbridge. Lijkt me leuk met al die apen en spannend met vleermuizen.... Leuk dat jullie zoveel ondernemen en genieten van de mooie natuur van Suriname. Ik ben trots op jou en wat je bereikt hebt in deze periode. Geniet ook van je laatste week in Suriname!